Zámbó Csilla előadadása a PME 47 konferencián
2024. július 17.
2024. július 17. -
A társasjátékokat több szempontból is vizsgálják a matematikaoktatással kapcsolatos kutatásokban. Kognitív idegtudományi vizsgálatok fMRI segítségével kimutatták, hogy a prefrontális kéreg és a parietális lebeny fejleszthető a társasjátékokon keresztül (Newman, Hansen & Gutierrez, 2016). E két területnek alapvető szerepe van a matematikai teljesítményben. Az említett agyi területek fejlődésének szenzitív periódusa a 12-24 éves kor közötti időszakra esik (Dumontheil, 2014). Ezért megalapozott lehet társasjátékok felhasználása a 12-24 éves diákok matematikai gondolkodásának fejlesztésére.
Vizsgálatunkban a társasjátékok bevezetésének lehetséges jótékony hatásait vizsgáljuk a matematika órai munkában, úgy, hogy heti egy tanórát társasjátékozással helyettesítünk. A résztvevők hat iskola 10. osztályos tanulói (N=170) voltak. A kísérleti csoport tagjai (N=79) 10 héten keresztül heti egy tanóra alatt logikai vagy geometriai jellegű társasjátékokat játszottak, eközben a kontrollcsoport tagjai (N=91) normál matematikaórákon vettek részt. Minden tanuló egységes témazáró teszteket írt a kísérlet során feldolgozott tananyagról, valamint elő- és utóteszteket, melyben a logikai és geometriai képességeiket mértük fel.
Előzetes eredményeink azt mutatják, hogy a kísérleti csoport legalább olyan jól teljesített a témazárókon és a logikai teszteken is, mint a kontrollcsoport. A geometriai képességek tekintetében a kísérleti csoport tanulói jelentős mértékben fejlődtek, míg a kontrollcsoport tagjai nem mutattak fejlődést. A fejlődés mértéke függ a vizsgált iskolától. (Anova segítségével kapott eredmény, F(2,95)=0,1, p=0,9, η2=0,0002). Folytatjuk az adatok elemzését, reményeink szerint további, részletesebb eredményeket tudunk bemutatni a konferencián. Eredményeink alapján úgy gondoljuk, hogy egyrészt érdemes megfelelő társasjátékokat bevezetni a matematikaórákon a tanulók gondolkodásának fejlesztése érdekében, másrészt a téma további vizsgálatot igényel és érdemel.