Szörényi Sára előadadása a PME 47 konferencián

Szörényi Sára előadadása a PME 47 konferencián
07/17

2024. július 17.

07/17

2024. július 17. -


A magasabb szintű elkötelezettség magasabb tanulmányi teljesítményt eredményez (Lei et al., 2018). A magas elkötelezettség szorosan összefügg a flow élményével. Csíkszentmihályi szerint a flow "az a jelenség, amikor annyire feloldódunk egy tevékenységben, hogy minden más eltörpül mellette; az élmény maga lesz annyira élvezetes, hogy a tevékenységet bármi áron folytatni akarjuk, pusztán saját magáért. (1990)." A kutatások azt sugallják, hogy a flow élményt és az elkötelezettséget elérhetjük játékosítással, bár számos tanulmány nem egyértelmű vagy negatív hatásokat mutat (Zainuddin et al., 2020).

Ebben a tanulmányban a játékosítás hatását vizsgáltuk egy elsőéves matematika tanárszakos hallgatók számára tartott Számelmélet kurzuson. A kurzus felét (N=72) pont alapú rendszer bevezetésével játékosítottuk, kiegészítve további játékelemekkel, hogy a kurzust motiválóvá tegyük a Bartle taxonómiája által meghatározott összes játékostípus számára. A kurzus másik fele, a kontrollcsoport (N=83), a szokásos módon vett részt a kurzuson. A játékosított csoport hallgatói pontokat gyűjthettek a heti feladatlisták teljesítésével, az előadásokon és gyakorlatokon való aktív részvétellel, valamint két írásbeli zárthelyin. A két csoport lemorzsolódási arányát, elkötelezettségi szintjét és a zárthelyiken és vizsgán nyújtott teljesítményét mértük.

A kísérleti csoport az első zárthelyin 8%-kal, a második zárthelyin pedig 15%-kal jobb eredményt ért el a kontrollcsoporthoz képest. A lemorzsolódás aránya a kísérleti csoportban 17%, míg a kontrollcsoportban 45% volt. A kurzus végén egy kvalitatív felmérést végeztünk a hallgatók elkötelezettségi szintjének felmérésére a SCARF modell alapján. Megállapítottuk, hogy a hallgatók elkötelezettségi szintje magasabb volt a játékosított kurzus, mint más egyetemi kurzusok felé. Ezek alapján úgy véljük, hogy a játékosítás hatékony eszköz lehet a lemorzsolódás csökkentésére és a hallgatók elkötelezettségének növelésére, megőrizve a magas tanulmányi teljesítményt.